Hamborg anbefalinger

Jeg er nyforelsket i både Hamborg og min dejlig mand!

Tilbage i august forrige år fik jeg et weekendophold til Hamborg af min mand i fødselsdagsgave. Det var en helt suveræn tur og vi var begge meget imponeret af, hvad Hamborg har at byde på. Jeg har skrevet om vores første ophold lige her.
Her i februar, da min mand fyldte år, valgte jeg at gøre “gengæld” og gav min mand et ophold til Hotel Hafen Hamburg.

Vi ankom til hotellet fredag om eftermiddagen til det dejligste forårsvejr. Jeg havde valgt, at vi skulle bo på Hotel Hafen Hamborg for at prøve at bo i et andet område af Hamborg end sidste gang.

Vi nød noget af alt det lækre kaffe, som kvarteret Karolinenviertel og Schanzenviertel har at byde på. Her vil jeg gerne anbefale kaffen hos Hermetic Coffee Roasters, som vi i øvrigt også besøgte sidste gang.

Vi havde igen et afslappende program, for meningen med turen var egentlig bare, at min mand og jeg havde hinanden på 2 mandshånd. Noget der efterhånden sjældent sker efter vi er blevet forældre 😉 Derfor nød vi stemningen i St. Pauli kvarteret, som minder en del om Nørrebro i København og sluttede aftenen på Xeom Vietnamese på Karolinerstrasse. Her fik vi både lækkert og billigt aftensmad, men der var trængsel, så reserver gerne et bord – det gælder forøvrigt de fleste steder i Hamborg. Og husk kontanter for det gælder nærmest undtagelsen, at cafeerne og restauranterne tager kort.

Da Hotel Hafen Hamburg er kendt for deres “Tower Bar” blev vi nød til at nyde en martini espresso deroppe med 360 ° panoramaudsigt over Hamburgs havn, floden Elbe og byen. Det var virkelig en smuk udsigt og helt klart et besøg værd.

Lørdag var jo dagen for det ugentlige Flohschanze på Marktstraße og nu når vi boede lige i nærheden, så blev vi nød til at se, hvor markedet havde at byde på denne gang.
Men vi skulle lige have noget morgenmad i maven før turen gik mod Marktstraße.

Vi valgte at prøve en café i området nær havnen, som vi ikke tidligere have besøgt. Her så Hamborg helt anderledes ud og kunne på nogle punkter nærmest minde om Paris.
Det blev på caféen Milch, at vi fik vores flat white og morgenmad – som bestod af en helt nybagt bolle med brie og en smørcrossaint. Det var så lækkert det hele og indretningen var super fin.

Herefter tog vi en taxa, som ikke koster meget i Hamborg, til Flohschanze. Denne gang skulle jeg ikke bruge en hel dag med at skimme de forskellige boder, da det jo var Janichs tur og han er ikke specielt vild med at bruge tiden på loppemarkeder. Alligevel nåede jeg da at finde lidt til at tage med hjem. Desuden købte vi hver et par sneakers fra nike til kun 90€ i alt i en butik midt i området med loppemarkedet.

Eftermiddagen brugte vi i de store shopping gader, hvilket vi begge fortrød. Selvom vi fandt nogle gode ting og nogle lækre butikker. Der var simpelthen for mange mennesker og de var alle opslugte af at shoppe og bruge penge. Butikkerne var kæmpe store og det var udelukkende de helt store kædeforretninger, som var repræsenteret. Lidt kedeligt og hårdt, så det gør vi ikke en anden gang.

Aftensmaden endte med at blive pizza på et hyggeligt pizzaria nær Milch. Men inden nød vi den smukke solnedgang ved museums skibet Rickmer Rickmers. Skibet optræder flere gange i de tyske ungdoms-/børnebøger om Lola, som Isabella og jeg har læst. Derfor måtte jeg selvfølgelig lige facetime hende for, at hun kunne se skibet. Forøvrigt er bøgerne om Lola skrevet af Isabel Abedi geniale for en pige i alderen 7-12 år.

Inden vi kørte mod Danmark om søndagen nød vi en lækker morgenmad på caféen Hang Out Café, hvor rattan og planter gjorde indretningen meget indbydende og afslappende.
Hvis jeg boede i Hamborg ville det helt klart blive en af mine stamcaféer og min foretrukne plads ville være i en af hængestolene – sådan en må jeg hvis se om jeg kan finde hjem til!
I nærheden lå også en anden café, som jeg virkelig også gerne ville have haft besøgt.

Glæder mig allerede til næste gang vi skal besøge Hamborg!

Be first to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.