Warm Nordic

Jeg har glædet mig særlig meget til at skrive om det helt nye danske designbrand Warm Nordic, som er grundlagt af Frantz Longhi – nok bedst kendt som Kählers ejer og siden sidste år direktør i Paustian.

Warm Nordic varetager nemlig designarven efter flere af mine absolut favorit designere fra 1950-60’erne, hvorfra de relancere et nøje kurateret kollektion af 100 møbler, lamper og interiør. Det er designs hvoraf hovedparten mere eller mindre er umulige at opstøve herhjemme. Finder man dem hos en af de internationale auktionshuse, så blive de ofte solgt urimeligt hurtigt til skyhøje beløb.
Det er især lamperne fra Svend Aage Holm-Sørensen og møblerne fra Hans Olsen, som jeg glæder mig over bliver relanceret!
Warm Nordic kollektion består dog ikke udelukkende af designikoner fra 1950-60’erne, mærket præsentere også helt nye design formgivet af nutidige designere, som f.eks. Studio Føy, Welling/Ludvik og Rikke Frost. Desuden indgår der også design fra kunstnere som Jacob Hermann og Gunnar Cyrén til Warm Nordics helt unikke sortiment.

Mærkets fundament er bygget op af den stærke skandinaviske designhistorie, som i samspil med de nye designs skaber et helstøbt designunivers på tværs af generationerne.
Alt i sortimentet er nøje kurateret med afsæt i den velkendte skandinaviske kvalitet, autenticitet og gode håndværk. Det sammenholdt med, at Warm Nordic sætter en ære i, at man med deres produkter får meget design og kvalitet for pengene. For sådan en som mig, så bliver det altså ikke meget bedre!
Warm Nordics sociale medier har man gennem de sidste par uger kunnet følge med og få nogle enkelt glimt af de designs, der vil indgå i brandets første kollektion. Det var dog først i torsdags til et storstilet presseevent, at Frantz og Ane Cortzen (kulturchef hos Kähler) gav en præsentation af Warm Nordic og mærkets første kollektion i nogle dekorative gamle banklokaler i Niels Hemmingsens Gade i Kbh.
Hele den imponerende kollektion var præsenteren i det meget velvalgte gamle lokale og det hele gik op i en højere enhed. Det var Uffe Buchard, Creative Director hos Darling Creative Studio, som gennem de sidste par måneder havde været med til at udvælge farver, tekstiler såvel som materialer til Warm Nordics kollektion.
Det var en af mine personlige favoritter, Natalia Sánchez Echevarria med firmaet Spatial Code, som stod bag den inspirerende og “varme” styling af kollektionen .
Man kunne ikke undgå at fornemme, at samspillet mellem de forskellige designs, materialerne, farverne, de bløde organiske detaljer, de komfortable møbler mm, alt sammen bidragede til forståelsen for, hvorfor brandets navn er Warm Nordic. Det fremgik meget tydeligt, at det var den varme, nordiske stemning og “hygge”, der var hele omdrejningspunktet for mærket – uanset hvilken generation designet stammer fra.
Jeg gik fra lanceringen inspireret og stolt over at stamme fra et land med så mange talentfulde og inspirerende individer. Selvfølgelig også med en noget urealistisk ønskeseddel – især (og ikke overraskende) med en del lamper, stole, en bænk, et konsolbord og et spisebord 😉
Siden i torsdags kl. 16 har det været muligt at købe fra Warm Nordics egen webshop, men hører du til en af dem, som gerne vil se kollektionen irl, så kan den imponerende kollektion se i Paustians lokaler i Århus samt i København fra den 31. marts 2018. Forøvrigt kan jeg fortælle, at de tidligere banklokaler i Niels Hemmingsens Gade 24 i løbet af 2018 vil blive til endnu en Paustian.
Indlægget er lavet i samarbejde med Warm Nodic

Be first to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.