Om meget kort tid er der release på Kählers Omaggio vase med sølv striber og jeg har fået lov til at dekorere Kählers flagshipstore Kähler & Friends ud fra min fortolkning af sølvvasen.
Omaggio vasen er formentlig det design fra Kählers voksende sortiment, som er kendt af flest. Vasernes form og enkelthed tiltaler mange og jeg kan faktisk huske, hvor begejstret jeg selv var, da den første vase med de karakteristiske sorte striber blev lanceret.
I anledningen af Kählers 175 års jubilæum blev Omaggio vasen lanceret, som en limited edition, med guldstriber og jeg tror, at vi var flere, som tænkte om den ikke også kom i sølv. Nu har Kähler lavet den velkendte vase med delikate sølvstriber og denne gang er det heldigvis ikke en limited edition.
Billederne herover er mit moodboard i forhold til mine tanker omkring sølvvasen og hvordan jeg vil dekorere Kähler & Friends.
Keramik bonbonnieren og vasen er begge ældre modeller fra Kählers tidlige dage – formentlig formgivet af Sven Hammershøi. Jeg vil gerne vise dem for at kreere et bånd til den tidlige Kähler keramik, for at pointere, at Kähler har en lang historie bag sig, med store kunstnere. Jeg har tillige valgt at vise en af de smukke figurer fra Kählers samarbejde med kunstneren Louise Hindsgavl, Stories of Eve, for at fortælle, at Kähler stadig samarbejder med store kunstnere og er tro mod deres fortid.
Den smeltende masse på marmorbordet skal symbolisere, at historien og glansen fra Kählers ældre værker bliver ført videre til nutiden værker i form af sølvstriberne til Omaggio vasen, således at Kählers fortid lever videre i nutidens keramik.
Keramik er kunsthåndværk, derfor har jeg brugt origami papiret og den vævede garnskulptur til at tilføre mit personlige kunsthåndværk, således udstillingen bliver tilført min fortolkning og håndværk.
Det lille cementbord med den rå cement kant leder tanker mod den rå grove ler, og med figuren på bordet som en direkte modsætning til det rå. Det grove ler bliver i hænderne på en kunstner, i dette tilfælde Louise Hindsgavl, til det fineste hvide stykke kunst. Endvidere er bordet formgivet således, at det ligner en bord drejeskrive til ler – igen for at lede tanker hen mod den lange proces og selve bearbejdningen af et stykke ler.
Når jeg ser på sølvvasen, så synes jeg, at sølvstriberne ser lidt oxideret ud i kanterne og sammen med det hvide rene keramik får vasen på en side en enkelthed og skønhed, som mest af alt minder mig om en eventyrlig vinterdag med ny hvid sne. På en anden side har vasen en friskhed, der kræver nye friske blomster, lyse farver, materialer som marmor, glas og spejle. Sølvstriberne genspejler lyset og tingene den omgives med, så den skifter udtryk alt efter, hvordan den placeres.
Til udsmykningen af butikken vil jeg bruge blomster og grene, som symboliserer, at foråret er på vej. De sarte små blomster på den grove æblegren på billedet passer så smukt til den enkelte vase. Vintergækker, hvide franske anemoner, magnolia grene og lignende vil pynte i butikken og fremhæve Omaggio seriens forskellige størrelser.
Leave a Reply