Kähler er kendt for deres helt særlige evne til at samarbejde med nogle af tidens mest bemærkelsesværdige designere/kunstnere gennem deres 175 årige historie. Nogle af de mest kendte kunstnere fra dengang, hvor Kählers hovedsæde lå i Næstved, var Svend Hammershøj, Thorvald Bindesbøll og Kai Nielsen.
Traditionen for at samarbejde med fremtrædende og spændende designere/kunstnere blev heldigvis videreført, da arkitekten Frantz Longhi overtog Kähler tilbage i 2008 og har helt sikkert været med til at bidrage til den succes, som Kähler er blevet. Det har ført til noget spændende kollektioner af keramik designet af kunstnere som bl.a. Louise Hindsgavl, Anders Arhøj, Cecilie Manz og nu Stine Goya! Et utroligt innovativt og meget modigt valg for begge parter, som i den grad viser, hvor skarpe Kähler er til at udvælge den helt rigtige kunstner som samarbejdspartnere. Stine Goya viser virkelig, at hun er en sand kunstner til at designe moderne keramik, som viser, hvad Kähler kan udrette med formgivningen af keramikken og hvilke muligheder keramikken rummer.
Jeg er og bliver dybt imponeret! Valget af Stine Goya er ikke mindre end genialt, hun er helt sin egen, med hendes helt egen genkendelig stil og fantastiske sans for såvel klædelige feminine snit, til farvesammensætninger og især hendes unikke sans for at udvikle eftertragtede kunstneriske prints.
Stine Goya er uddannet ved Central St. Martins i London, hvor hendes fokus var på mode og print. I 2005 grundlagde hun modebrandet ”Stine Goya” og allerede fra hendes første kollektion var jeg instinktivt fan af hendes farvestrålende og feminine stil, der på ingen måde lignede noget andet i tekstilbranchen, hvilket hun den dag i dag stadig formår.
Idag findes Stine Goyas design i mere end 90 lande og her i landet har hun butik både i København og Aarhus.
Serien designet af Stine Goya er døbt Fiora og kollektionen består af flere forskellige produkter som krukker, fad, vaser samt en vægvase, alle lavet i organiske silhuetter.
Hovedparten af de forskellige dele i Fiora serien er dekoreret med Stine Goyas let genkendelige farver, farversammensætninger og grafiske mønstre, som automatisk leder tankerne hen imod Stine Goyas karakteristiske univers, samtidig med at formsproget umiskendeligt minder om Kählers formsprog fra 1950’erne og 60’erne. Inspirationen til Fiora har Stine Goya er nemlig fundet i Kählers historie med særlig fokus på keramikken fra lige præcis denne periode. Stine Goya har dermed formået at blande tradition og fornyelse i såvel formgivning, mønstre og farver, således at resultatet er blevet en serie af nyfortolket traditionel Kähler keramik, der i den grad kan løft Kählers historiske arv.
Jeg har fundet nedenstående kommentar fra Stine Goya om samarbejdet med Kähler her:
”Silhuetterne og samarbejdet med Kähler har et kunstnerisk islæt, men samtidig kommer produkterne rigtig bredt ud og får lov til at leve i folks hjem. For mig betyder det meget, at jeg kan bidrage med små kunstværker til mange forskellige menneskers hjem, hvor de både kan nyde og bruge mine designs i hverdagen”.
Jeg er meget begejstret for hele serien, lige fra farverne til mønstrene og formerne, men jeg er selvfølgelig også stort fan af Stine Goyas særlige univers. Tillige er jeg samler af keramikken fra Kählers samarbejde med Svend Hammershøj og Kai Nielsen. Derfor er jeg også virkelig glad for at få det smukke fad fra Fiora i min samling af Kähler Keramik.
Fadet kan både hænges op på væggen vha. huller til ophæng bagpå fadet eller bruges som almindeligt fad, som man kan se i billederne herover. Fadet er virkelig utrolig smuk på væggen over min nye teak skænk med tapetet fra Sandberg and Friends, men indtilvidere nyder jeg det på min sofabord, hvor farverne på fadet passer utrolig fint til marmorbordet og vintage gulvtæppet.
Jeg håber på, at min samling af Fiora stille og roligt vokser for jeg kunne sagtens få plads til denne, denne og isærdeleshed denne!
Herunder er Kählers egne billeder af de øvrige produkter fra Fiora stylet til perfektion i de helt rette omgivelser.
Leave a Reply