FOMO 2017

Jeg vil gerne gøre opmærksom på en række meget spændende udstillinger under fællesbetegnelsen FOMO 2017 arrangeret af Danske Kunsthåndværkere og Designere, Region Midt i anledning af kulturhovedstad Aarhus.
Fælles for udstillingerne er, at de er flygtige – deraf navnet FOMO som står for: Fear Of Missing Out. Alle udstillingerne varer omkring en uge, så man skal være hurtig for at nå at se dem!Formålet med hele projektet er, at vise en masse fantastisk kunsthåndværk og design i anledning af kulturåret! FOMO 2017 er støttet af: Statens Kunstfond, KAP Aarhus Kommune, L. F. Foghts Fond, Kvadrat, Beckett Fonden samt Danske Kunsthåndværkere og Designere.

Den første udstilling “Bord til To” har desværre allerede haft fernisering (mandag d. 19. juni mellem kl. 16-18) på Aarhus Rådhus. Men FOMO 2017‘s største udstillingsprojekt bliver i en tom blok i Gellerup til september, hvor 10 kuratorer fylder tomme lejligheder med kunsthåndværk og design (læs meget mere om det længere nede i teksten).

Hvis man ikke når, at se udstillingerne, så er der mulighed for at gense uddrag af de to udstillinger til oktober i Huset for Kunst og Design i Holstebro.
Udover FOMO 2017‘s fysiske udstillinger, kan man også på Instagram under profilen @jomo2017 se den virtuelle udstilling JOMO (Joy Of Missing Out) med kunsthåndværk og design. Billederne til @jomo2017 er taget i de tomme lejligheder i Gellerup, hvorder skal være udstilling til september.
Til “Bord til To”var der udstillet 33 borde på Århus Rådhus, hvor omkring 70 kunstnere, kunsthåndværkere og designere kom med deres fortolkninger af temaet “Bord til To“.
Der var alt fra forførende fastfoodemballage, frokost i pagt med naturen og æstetiske bordopdækninger til helt abstrakte fortolkninger af temaet.

Et af de 33 borde var lavet af Ninna Gøtzsche sammen med sin kollega Dorte Kristoffersen, som har lavet projektet “Dialog” til udstillingen.

Dialog blev en nødvendighed, da Arne Jacobsen og Erik Møller vandt arkitektkonkurrencen med deres forslag til et nyt rådhus. Deres vindende projekt mødte modstand i byen og de endte med at få at vide, at det skulle gøres mere monumentalt. De gik tilbage til tegnebrættet og dialogen berigede rådhuset med det karakteristiske tårn og den marmoroverflade på bygningen.

Dorte Kristoffersen og Ninna Gøtzsche mødtes i samtale på hvert deres keramiske sprog og de har været vidt omkring, inden det resulterede i en bordopdækning med dynamisk dialog mellem invasiv marmorering og monumental, bjergagtig keramik.

Herunder er der en kort beskrivelse af de 10 lejligheder i Gellerup, hvor 10 meget forskellige kuratorer har stået for hver af lejlighederne.

1. Jorns Sidste Måltid – Kurator Louise Gaarmann
Udstillere: Mette-Maya Gregersen, Lea Nielsen og Louise Gaarmannn – til sammen: Dirty Go Clay Band

Gruppen fik i marts 2016 tildelt arbejdslegat i Asger Jorns atelier på Læsø. Et historisk og autentisk hus med så meget bevaret fra Jorns tid som muligt. Under opholdet gik gruppen i gang med at udforske, hvad der var i huset: fotografier, avis artikler, udklip, møblement alt sammen fra Jorns tid i huset. Ud fra den research blev de nysgerrig på: hvordan mon Jorns sidste måltid ville have set ud?

Gruppen vil i forbindelse med Århus Kulturby 2017 fremføre en ler performance over temaet : Jorns Sidste Måltid
Fremførelsen vil foregå over 7 dage, og være en åbne invitation for folk, til at komme og arbejde med. Som den folkelige og festlige person Asger Jorn til tider var, ser de i forlængelse af dette, at det sociale er et vigtigt aspekt i denne happening, derfor vil de gerne have så mange som muligt til at deltage.

Gruppen forestiller sig at bygge et langt bord i ler, hvorpå objekter fra Jorns hus er genskabt ligeledes i ler, musik instrumenter som Jorn yndede at spille på i festlige sammenhænge, spiritus, håndmadder og tobak alt sammen vigtige elementer Jorn holdt af, og som vil være at finde i hele ler værket.
Leret bliver ikke brændt og kan derfor genbruges efter happeningen til andre værker.

2. ’Effektiv Spild af Tid – klassiske kvindelige sysler i en moderne og eksperimenterende kontekst’ – Kurator Julie Bach

Udstillingsgruppen er: Julie Bach, designer og kunstner, Stine Leth, strikkunstner og designer, Maya Rosette, billedkunstner og Astrid Skibsted Holm, tekstildesigner.

Med udstillingen ’Effektiv Spild af Tid’ vil de præsentere tekstile værker, der i deres form og udtryk, bryder med den klassiske opfattelse af hvad strikning, filtning, syning og vævning er. Vi lever i en tid, hvor de varer vi omgiver os med, som oftest er produceret langt væk fra vores egne hænder. Tidligere tiders viden om håndværk forsvinder. Der er krav om effektivisering på alle niveauer i vores samfund. Men man taler ikke om værdien af fordybelsen. Deres ærinde er at sætte fokus på værdien af at give tid, fordybe sig og lege, fordi det uløseligt hænger sammen med at udvikle, tænke nye tanker og finde på nye og alternative løsninger.

Udstillingen vil bestå af individuelle værker, vandreværker (tekstil stafet med nordiske kollegaer) og røreprøver, hvor publikum må ‘se med fingrene’.

 

3. Arbejdstitel: Vildskab – en middag – Kurator Helle Kingbord Bjerregaard

Udstillere: Peter Land, Svend-Allan Sørensen, Karina Præstegaard, Lærke Tøndering, Helle Kingbird Bjerregaard m. fl.

Projektet er at skabe en middag, åben for publikum. I et rum ved siden af vil der være en udstilling der fortæller om hvorledes middagen er produceret.

Udstilling bliver en helhedsoplevelse, inspireret af tanker om gesamtkunstwerket. Hvor den tager udgangspunkt og udspilles omkring en middag, hvor alt lokalt forankret, idet både materialer og mad kommer fra det samme sted. Stel og serveringsobjekter vil blive produceret af lokalt ler vi selv graver op. På stellet serveres vildt, som en af kunstnerne der også er jæger har skudt. De laver forsøg med at garve skindet, som kan bruges som omslag til udstillingskataloget. De farver tekstiler til servietter og duge med planter, som de selv har kogt farve af og plukket, det sted hvor de også henter leret og vildtet har gået og græsset. Objekter og proces og materiale og håndværk, bliver til en tanker om deres ritualer fra jord til bord, og danner ramme om middagen som performativt enhedsværk.

Processen og håndværket som foregår som workshops hen over det næste år vil blive beskrevet i udstillingskataloget, der tager form som en artist-book, med prøver af de forskellige naturmaterialer.

Vildskab er et projekt kurateret af Helle Kingbird Bjerregaard. Produktionen vil findes sted kollektivt som workshop i fællesskab med forskellige kunstnere, designere og samarbejde og støttet af lærer og studerende ved Århus Kunstakademi. Styregruppen består af Karina Præstegaard (keramiker), Lærke Tøndering (møbeldesigner og keramiker) og Helle Kingbird Bjerregaard.

4. De fire Temperamenter – Kurator Helene Vonsild

Udstillere: Textildesigner og væver Helene Vonsild, moderne Danser Emilie Kathrine Vonsild Schou. (+ evt. 3 mere), textildesigner Lene Thomassen. Derudover diverse andre udstillere

Med De fire Temperamenter som tema, udstilles i 4 sammenhængende rum eller lejligheder, med hver sit Temperament udtrykt. Både udtrykt gennem vævede og trykte textile baner, textile udtryk og gennem andet udvalgt kunsthåndværk.
Hvert Temperament kan være udtrykt, både i det enkelte værk eller produkt, men i lige så høj grad i kombination af hvordan det er udstillet og hvor i rummet det befinder sig.

Værker og produkter er udvalgt efter materiale og udtryk og er kunsthåndværk som f.eks. keramik, smykker, puder, tørklæder og andet der er i dialog med kroppen. Dialogen søges også i måden publikum møder genstandende på.
I hvert rum er det enkelte temperament, udstillet og udtrykt som et kropsbåret vævet textil, der vises sammen med foto af temperamentet udtrykt, når textilet er i bevægelse.
På et tidspunkt hver dag kan textilet opleves live, hvor en danser vil udtrykke temperamentet gennem bevægelse.

 

5. Salme til en døende – en kærlighedserklæring til en væv – Kurator Anne Mette Larsen

Udstillere: Kari Guddal,Karin Carlander, Sanne Ransby,Kirsten Schou-Jørgensen, Gudrun Pagter,Charlotte schrøder, Anne Bjørn, Astrid Skibsted, Grethe Wittrock, Rosa Tolnov Clausen, Anne Fabricius Møller, Hanne Vedel, Jenny Hansen, Astrid Krogh, Helle Trolle, Ane Henriksksen, Anne Louise Bang, Jette Hartvig, Ann Sloth, Grethe Sørensen, Puk Lippmann, Winnie Poulsen, Martin Nannestad Jørgensen, Tina Ratzer, Lise Frølund og Lotte Møhl.

Musik: Maja Kjær Jakobsen (violin)

Dette projekt handler slet ikke om væverne men om de sejlivede besværlige kæmper (vævene), der slider os ned og en efter en må overgive sig til fremskridtet og tilbringe den sidste tid på lofter og i kældre, (mens Danmark savler over det gode håndværk i den bedste sendetid).

En rå og poetisk installation i en tom lejlighed i Gellerupparken. I hvert rum er en dekonstrueret/destrueret væv, sammensat til et nyt objekt. I et fortløbende bånd løber, gennem alle rum, en uendelig række af væveprøver, de enkle, de komplicerede og de mislykkede. Til væve og prøver knytter der sig en fortælling, skrevet med blyant på væggen.

Konkret: Projektet løber over en uge med åbning fredag hvor violinist Maja Kjær Jakobsen spiller i de enkelte rum. Lejligheden vil være åben hele ugen 3 timer dagligt og med afslutning søndag, ligeledes med musik.

 

6. Du kom med alt der er dig – Kurator Trine Bach

Udstillere: Fem meget forskellige danske keramikere: Janich Hunter England/Danmark, Ann-Charlotte Ohlsson Sverige /Danmark, Sonia Viteri Equador/Danmark, Dorthe Visby Danmark/Danmark og Mariko Wada Japan/Danmark.

I dag tales der om, hvad vi som land giver til andre. Men vi får også en masse igen, i dette tilfælde keramisk kunst. Udstillingen består af fem danske keramikere, med forskellige oprindelseslande, men bosiddende i Danmark. Hver keramiker får sit rum, eller område hvor de frit kan udstille eller bygge et projekt op.


7. A mash up with Cups – Cup Mash Up – Kurator Helle Bovbjerg

Udstillere fra Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Belgien, Canada, USA, Sydafrika og Australien.

Koppen et dagligt objekt, som vi alle kender og et af de mest intime objekter vi har kontakt med i vores dagligdag. Hvad sker der når to keramikere, der ikke kender hinanden bliver matchet til at lave en “kop mash up”. Der skabes en mulighed for samarbejde, dialog og nærhed af keramikere imellem, på tværs af landegrænser og regioner via samarbejdet om koppen.
Fornemmelsen af at høre sammen med nogen på tværs af regionale skel/lande opstår. En modvægt til at vi i stilhed betragter hinandens værker gennem b.la de sociale medier på nettet.

Ved at give deltagerne denne opgave opstår: materialemøder, teknikmøder, landemøder venskaber etc. Ved at blande deltagerne på tværs vil muligheden for at kunne sprede interessen for koppen som objekt spredes, og netværket af keramikere udbygges.

Helle vil lave en udstilling med ca. 30 deltagende keramikere, der gennem et samarbejde skal lave skabe en kop, de begge kan gå ind for. De inviterede keramikere bliver ”sat sammen” parvis af Helle.
I alt vises: to kopper, deltagerene har samarbejdet om, en kop fra hver, af det de normalt repræsenterer som keramikere. I alt 120 kopper.

 

8. All Men Are Islands – Kurator Mette Maya Gregersen
Udstillere: Gary Wornell, Canada og Stelios Kleanthous, Cypern

Ideen vil være at vise fotos/billeder fra to forskellige verdener, men hvor udgangspunktet er naturen i bevægelse. Begge fotografer arbejder med naturens kræfter og dens konsekvenser. Fra Himalaya bjergene til middelhavs ø’erne.

Stelios fra Cypern som indfanger billeder af havet og bølgerne i bevægelse.
Gary fra Canada arbejder med foto journalisme og opholdt sig i Nepal da jordskævlet ramte.

Mette forestiller sig:
1. en trappeopgang med et tapet af bølger som fører dig op til et rum som er en helhedsinstallation af billeder fra en anden verden
2. en lejlighed hvor halvdelen af rummet er tapetseret med billeder af bølger som er vilde og i bevægelse. Og som skaber ødelæggelser og energi.

Den anden halvdel er en reportage af en natur katastrofe efter jordskælv. Hvor menneskets situation og følelser er udtryk som er klistret op som spejlbilleder af beboeren/beskueren.
Ideen vil være at skabe en følelse af isolation og bringe det som er ude i verden, ind i stuen.
At kunne kigge ud gennem vægen, at føle sig tryg uden at være det. At være i ro og bevægelse.
På samme tid og være midt i mellem.


9. Den Blå Kuffert – Kurator Marianne S. Bork

Udstillere: Lisbeth Voigt Durand, Esther Elisabeth Pedersen, Kristin Urup og Marianne Steenholdt Bork.

De samler kufferter af forskellig alder, størrelse og farve. På, i, ovenpå osv. udstiller de hver især deres udvalgte Kunsthåndværk i.

Kufferten har Marianne valgt, da den er et sigende objekt for tiden på flere måder med alle de mennesker, frivilligt som ufrivilligt, der bevæger sig rundt i verden. Samtidig er det en kontrast til håndværket, som kræver tålmodighed og fordybelse og ofte et bofast værksted.

 

10. ”Egoists, individualists, soloists – THINGS with character!” – Kurator Rikke Stenholt

Udstillere: Adam Holst Hoffbech, møbelsnedker, Louise Vilsgård, designer – keramik, Iben Høj, designer – tekstil, Philip Krøjer, møbelsnedker, Søren Vester, designer – møbel og rum, Rikke Stenholt, glaspuster

Under denne titel er det deres hensigt at indrette brugbare rum med sublimt kunsthåndværk og design. De vil vise hvor bredt de som kunsthåndværkere og designere favner og at deres ting kan fungere i et hjem – enten som dekoration eller funktionelt, gerne begge dele.

 

Se meget mere om udstillingerne her på deres facebookgruppe eller her via deres profil på instagram.

1 Comment

  • Reply June 29, 2017

    Sara

    Tak for info – det lyder spændende.

Leave a Reply