FOMO 2017

Jeg vil gerne gøre opmærksom på en række meget spændende udstillinger under fællesbetegnelsen FOMO 2017 arrangeret af Danske Kunsthåndværkere og Designere, Region Midt i anledning af kulturhovedstad Aarhus.
Fælles for udstillingerne er, at de er flygtige – deraf navnet FOMO som står for: Fear Of Missing Out. Alle udstillingerne varer omkring en uge, så man skal være hurtig for at nå at se dem!Formålet med hele projektet er, at vise en masse fantastisk kunsthåndværk og design i anledning af kulturåret! FOMO 2017 er støttet af: Statens Kunstfond, KAP Aarhus Kommune, L. F. Foghts Fond, Kvadrat, Beckett Fonden samt Danske Kunsthåndværkere og Designere.

Den første udstilling “Bord til To” har desværre allerede haft fernisering (mandag d. 19. juni mellem kl. 16-18) på Aarhus Rådhus. Men FOMO 2017‘s største udstillingsprojekt bliver i en tom blok i Gellerup til september, hvor 10 kuratorer fylder tomme lejligheder med kunsthåndværk og design (læs meget mere om det længere nede i teksten).

Hvis man ikke når, at se udstillingerne, så er der mulighed for at gense uddrag af de to udstillinger til oktober i Huset for Kunst og Design i Holstebro.
Udover FOMO 2017‘s fysiske udstillinger, kan man også på Instagram under profilen @jomo2017 se den virtuelle udstilling JOMO (Joy Of Missing Out) med kunsthåndværk og design. Billederne til @jomo2017 bliver taget i de tomme lejligheder i Gellerup, hvorder skal være udstilling til september.
Til “Bord til To”var der udstillet 33 borde på Århus Rådhus, hvor omkring 70 kunstnere, kunsthåndværkere og designere kom med deres fortolkninger af temaet “Bord til To“.
Der var alt fra forførende fastfoodemballage, frokost i pagt med naturen og æstetiske bordopdækninger til helt abstrakte fortolkninger af temaet.

Et af de 33 borde var lavet af Ninna Gøtzsche sammen med sin kollega Dorte Kristoffersen, som har lavet projektet “Dialog” til udstillingen.

Dialog blev en nødvendighed, da Arne Jacobsen og Erik Møller vandt arkitektkonkurrencen med deres forslag til et nyt rådhus. Deres vindende projekt mødte modstand i byen og de endte med at få at vide, at det skulle gøres mere monumentalt. De gik tilbage til tegnebrættet og dialogen berigede rådhuset med det karakteristiske tårn og den marmoroverflade på bygningen.

Dorte Kristoffersen og Ninna Gøtzsche mødtes i samtale på hvert deres keramiske sprog og de har været vidt omkring, inden det resulterede i en bordopdækning med dynamisk dialog mellem invasiv marmorering og monumental, bjergagtig keramik.

 

Se meget mere om udstillingerne her på deres facebookgruppe eller her via deres profil på instagram.

1 Comment

  • Reply June 29, 2017

    Sara

    Tak for info – det lyder spændende.

Leave a Reply