Ninna Gøtzsche

ninna gøtzsche ninna gøtzsche ninna gøtzsche ninna gøtzsche ninna gøtzsche ninna gøtzscheninna gøtzscheninna gøtzscheninna gøtzscheninna gøtzscheninna gøtzscheninna gøtzscheninna gøtzscheninna gøtzscheninna gøtzscheninna gøtzscheninna gøtzscheninna gøtzsche
Tidlig på formiddagen forrige tirsdag satte min mand mig af på Jægergårdsgade i Århus i nærheden af hvor butikken og det arbejdende værksted Formuleret ligger. Ninna Gøtzsche havde inviteret Pernille og mig på en lille keramik workshop og rundtur i Formuleret, som hun deler med keramikerne Dorte Kristoffersen og Tina Langhoff.

Ninna Gøtzsche havde en lærer i folkeskolen, som bruge meget af undervisningstiden i formningslokalet, så allerede i en tidlig alder vidste Ninna, at hun ønskede arbejde med kunst, hun vidste bare ikke i hvilken form.
Gennem forskellige uddannelser og job endte hun i 1999 på Pottemagerskolen i Sønderborg. Hun ville egentlig bruge tiden udenfor undervisningen til at forme skulpturere men hun blev grebet af drejeskivens uendelige muligheder. Hun drejede og drejede, til huden var tyndslidt – en følelse jeg sagtens kunne forestille mig efter jeg selv prøvede at dreje hos Ninna.
Det lykkes hende desværre ikke at finde en læreplads, så for en kort periode læste hun etnografi, idet hun tænkte at hun ville undersøge keramikkens kulturelle betydning. Det stod dog hurtigt klart for hende, at hun hellere ville lave keramikken selv.

Det tilsamme med hendes andre erfaringen dannede i 2001 fundamentet til at starte på den videregående uddannelse som kunsthåndværker på Kunstakademiets Designsskole på Bornholm. Som led i hendes uddannelse var hun i praktik i London hos Julian Stair, hvor hun også efter endt uddannelse vendte tilbage til og arbejdede i 3 år. Årene i London har betydet meget for Ninna og har lært hende meget. Det der havde størst indvirkning på hende var indsigten til at se, at et objekt i ler kan have en mening og betydning, der rækker længere end selve formen på objektet.

I 2007 var Ninna klar til at stå på egne ben og fik værksted i Århus og i november 2010 åbnede Formuleret i en kælder i Jægergårdsgade i Århus. Nu ligger Formuleret i et stort lokale overfor det lille kælderlokale med yderligere to keramikere, som har lejet sig ind hos Ninna.
Siden Ninna startede med at arbejde selvstændigt er hendes værker blevet udstillet på gallerier, udstillinger og markeder i Danmark og udlandet.

Alt som Ninna skaber er gennemtænkt og med værkets form, materiale, idé og fordybelse fortæller hun en historie. De forskellige lag, der indarbejdes i hendes værker, giver dem substans og relevans. De to kollektioner, som fascinerede mig mest var:
Kollektionen “Genskabt” er en serie af genstande brændt med materialer fra byen i leret, f.eks. mursten fra Skt. Anne Gade skolen, asfalt fra Gellerupparken og lignende.
Den anden er kollektionen “Ukultiveret Gennembrud” er designet ved at destruere den drejede form med grove huller og en destruktion af det funktionelle kunsthåndværks lære om at gå efter det skønne. Vaserne og skålene er dog stadig funktionelle, for indeni i de grove huller, gemmer sig en ekstra, hel drejet vase. Især denne serie imponere mig dybt, den er fantastisk smuk og så gennemtænkt fra ende til slut. Da jeg først så vasen på det sidste billede undrede jeg mig over, hvordan den kunne holde vand, men ved nærmere eftersyn kunne jeg skimte den smukke glatte indervase.

Ninna har selvfølgelig også drejet kopper, som jeg jo har en svaghed for.
Den Personlige Kop“, som er en serie af kopper, hvor man kan finde den der passer allerbedst til sin hånd. Kollektionen blev oprindeligt til efter Ninna formede 40 kopper i forsøg på at finde en optimal kaffekop. De 40 kopper kan ses lige her.
Jeg endte dog ikke med en af de “Personlige Kopper“, men med en af Ninnas høje kopper i den smukkeste blå farve. Disse kopper findes i mørkegrøn, lysegrøn, sort, grå, hvid, blå eller gul glasur. Kopperne finde både med og uden hank – på dem uden hank er der trykket fingermærker i siden, så de er gode at holde på. Koppen er blevet min yndlings!

Ninnas nyeste designs er hængepotterne, som er designet som en potte med en indbygget underskål. Potterne er lavet ved at dreje en skål, som herefter skæret op to steder, forkortes i omkredsen og sættes sammen påny. Det lyder måske ret simpelt, men det var det bestemt ikke, det erfarede jeg selv, da jeg prøvede det selv hos Ninna – læs evt. om mit forsøg lige her.
Flere af hængepotterne er lavet af flere typer ler, således overfladen fremstår marmoreret.
Potterne havde alle sammen deres helt egen personlighed og jeg blev forelsket i hver og en 😉

Ninna kan noget helt særligt med glasur og har sit eget farveunivers, som ikke ligner andres.  Generelt så kan jeg godt lide at det hele er unik og hver enkelt stykke design hos Formuleret er kunsthåndværk. Det var virkelig en oplevelse uden lige, at besøge en så dygtig kunstner som Ninna med så meget på hjerter og som i den grad formår at præsentere alle de funktioner og udtryk, som keramik har i sig.

 

 

Be first to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.